Betekent het talig worden van het bewustzijn ook dat het
reflexief wordt?
Uiteindelijk gaan we dood, en wat heeft het dan uitgemaakt
wat ik heb gedaan, hoe ik heb geleefd en gedacht? Niemand krijgt een
afrekening, behalve die van de begrafenisondernemer.
Amor fati. Is het wel
wenselijk de hele wereld te willen omarmen? Is het niet juist zaak om een gewenste wereld te creëren? En maakt dat filosofie, als
handlanger van menswaardigheid, niet per definitie tot een vorm van wensdenken?
Wil ik mijzelf begrijpen, dan zal ik een ‘wij’ mee moeten
denken, en méér nog een ‘zij’ of een meervoudig ‘het’: de bovenpersoonlijke
structuren en systemen waarvan ik zelf niet de auteur ben, maar die wel mijn
leven ensceneren, en waarbinnen ik een vanzelfsprekende rol speel, vooral
wanneer ‘het’ ongedacht blijft.
Wat gaat er mis wanneer we cultuur niet langer als spel
zien? – met name in creërende zin. Immers, wat is cultuur minder dan een creatie?
– een creatie die ook anders kan, mits we het spel van worden en tenietdoen
blijven spelen.
Ik heb een simpel doel voor ogen: 100 worden. Het mooie van
dit ideaal is: wanneer het niet gehaald wordt, ben ik er zelf niet bij om het
te betreuren. En verder is het een stimulans om alles wat met goed leven te
maken heeft in acht te nemen, teneinde ooit het eeuwfeest te kunnen vieren: in
gezondheid, zonder onnodige stress (ook niet over 100 worden), van het leven
genieten, er zijn voor anderen, vitaal en levenslustig leven, en mij inzetten
voor een gunstig leefklimaat, wat betreft sociale gerechtigheid en milieu, -
dat zal immers mijzelf en ook anderen na mij ten goede komen. Reeds als
gedachte-experiment trekt de wens om 100 te worden alles te voorschijn wat met
levenskunst te maken heeft!
Het ‘nut’ van opheldering en bijstelling van voor-oordelen:
verkeerde, niet-kloppende opvattingen kunnen mogelijke ervaringen
ontoegankelijk maken.
.
No comments:
Post a Comment