Friday, October 4, 2013

Week 24

.




Juist omdat het leven geen intrinsiek doel heeft, behalve overleven en voortplanting, kunnen er vele doelen worden gesteld én daadwerkelijk gemaakt. Er is ruimte om geesten te laten waaien zonder dat zij onmiddellijk schipbreuk lijden op de werkelijkheid.


Elk artefact cultiveert, in de omgang ermee, een menselijke mogelijkheid; het is ook de realisatie ervan. Omgang met artefacten is dus niet onschuldig. De vraag is: welke mogelijkheden wil ik tot gestalte laten komen door mij te cultiveren?


Gezond egoïsme. Hoe verkeerd is ‘ego’? Duidt ik-preoccupatie niet op een nog-niet, op het besef dat méér mogelijk is, op nog niet gerealiseerde potentie van een organisme dat in naam van een ‘ik’ groeiruimte zoekt?


‘Oorspronkelijke geest’, begrepen als ruimte (laten) aan mogelijke vormen van bewustzijn: gaat het dan om een altijd al aanwezige geest? Of is hij eerder resultaat? Is geest, hoe oorspronkelijk ook, niet tevens een worden, zoals alles in de natuur?


Zolang ik nog niet zonder boeken en schrijven kan, ben ik nog verslaafd aan nog-niet.




.

No comments:

Post a Comment